Oleodruk św. Antoni wrócił z konserwacji

Oleodruk św. Antoni wrócił z konserwacji

Już od 3 lutego w Pałacu Mieroszewskich w Będzinie można zobaczyć oleodruk, przedstawiający świętego Antoniego. Datowany na lata 30 XX w. obraz w bardzo złym stanie, został w 1986 r. zakupiony do zbiorów Muzeum Zagłębia w Będzinie. W  2014 roku trafił w ręce specjalistów, dzięki czemu odzyskał swoją dawną świetność i stał się nowym,  atrakcyjnym eksponatem wchodzącym w skład wystawy stałej „Izba zagłębiowska”.

Oleodruk znajdujący się w zbiorach Działu Etnografii przedstawia postać św. Antoniego i małego Jezusa. Oleodruki to reprodukcje wykonane techniką wielobarwnego druku na papierze. Przedstawiały one często w sposób naiwny i mało wyrafinowany różne wydarzenia i sceny biblijne a także wizerunki Świętych. Oleodruki były popularne w XIX wieku i w pierwszej połowie XX wieku. Produkowano je wówczas masowo a ich wartość artystyczna była niewielka.

Na Śląsku i Zagłębiu Dąbrowskim chętnie kupowano oleodruki przedstawiające świętą Barbarę, św. Annę Samotrzecią, natomiast spośród świętych mężów popularnym był wizerunek Alojzego, Floriana czy wreszcie widniejącego na oleodruku po konserwacji  św. Antoniego. 

Święty Antoni został przedstawiony na obrazie trzymając w lewej ręce białą lilię, a prawą ręką podtrzymując stojącego Jezusa.  Biała lilia to jeden z charakterystycznych atrybutów świętego, będący symbolem niewinności. W ikonografii możemy się spotkać także z przedstawieniem świętego z książką (symbol nauki), oraz z płomiennym sercem lub samym płomieniem na dłoni. Bardzo często św. Antoni jest ukazywany z Dzieciątkiem Jezus, trzymającym prawą rączkę w geście błogosławieństwa.

Na oleodruku znajdującym się w zbiorach Muzeum Zagłębia Jezus stoi na czerwonej poduszce zdobionej złotym haftem, obejmując lewą ręką szyję św. Antoniego, a w prawej ręce trzymając drewniany krzyż. U stóp Jezusa na poduszce ukazano bukiet róż. Święty Antoni został przedstawiony w ciemnym habicie symbolizującym ubóstwo, pokorę i pokutę.

Oleodruk po przebytej konserwacji został wyeksponowany na stałej wystawie „Izba zagłębiowska”, dzięki czemu od 3 lutego 2015 r. można go zobaczyć w Pałacu Mieroszewskich.

Design Joanna Kobryń © Muzeum Zagłębia w Będzinie

MAPA STRONY