Będzin w niepodległość wszedł ze zmianami terytorialnymi, ponieważ w czasie działań wojennych wschodnie obszary miasta – Warpie, Koszelew i Ksawera – zostały włączone do Dąbrowy, a od 1915 roku do granic miasta przyłączono Gzichów i Małobądz.
W wolnym mieści zaczęto budować domy mieszkalne, dworzec PKP i m. in. remizę tramwajową. Była to ważna inwestycja dla miasta w latach 1926-28 ze względu na przeprowadzenie linii tramwajowych do Dąbrowy Górniczej, Czeladzi, Sosnowca. Fakt budowy remizy u zbiegu ulic Kołłątaja i Paryskiej został odnotowany w słynnym, przedwojennym wydawnictwie z roku 1928 znajdującym się w zbiorach bibliotecznych Muzeum Zagłębia pt. „Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga pamiątkowa 1918-1928”. W księdze z dumą opisano rozwój niepodległej Polski, w tym realizację remizy tramwajowej w naszym mieście. Ta obecnie zabytkowa publikacja znajduje się w zbiorach bibliotecznych Muzeum Zagłębia w Będzinie.
Zdjęcie w tle: Budowa będzińskiej remizy tramwajowej, 1927 r. NAC