EKSPONATY PO KONSERWACJI
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z ZABYTKAMI MUZEUM ZAGŁĘBIA, KTÓRE OD DEGRADACJI I ZAPOMNIENIA OCALIŁA BARBARA WÓJTOWICZ-FLĄDRO - KONSERWATOR.
Zakończyła się konserwacja dwóch wartościowych obrazów pochodzących ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Zagłębia w Będzinie. Od stycznia 2016 r. będą one prezentowane na wystawie stałej w Pałacu Mieroszewskich. Celem konserwacji było przywrócenie obrazom pierwotnego wyglądu, a także przygotowanie obiektów do ekspozycji.
Stan zachowania muzealiów był katastrofalny, ale ogromne umiejętności oraz doświadczenie Barbary Wójtowicz-Flądro – konserwatora z Muzeum w Gliwicach, sprawiło, że dzieła zostały zachowane dla potomnych. Żmudna i trudna praca pani konserwator przywróciła, utracone przez czas, zabytkom piękno.
Należy podkreślić, że Barbara Wójtowicz-Flądro, w ramach sponsoringu, wykonała dla Muzeum Zagłębia konserwację porcelanowego dzbana secesyjnego, za co serdecznie Pani konserwator dziękujemy.
Małgorzata Hałasik – Dział Sztuki MZ
„Portret kobiety w białej sukni”, 1933 r. Obraz olejny na płótnie.
Przed konserwacją, jak i na pewnych etapach płótno „relaksowało” się pod prasą z obciążeniem. Lico obrazu było oczyszczone preparatem C 2000 oraz mieszanką toluenu z denaturatem. Konserwator wykonał wstawki nitek lnianych za pomocą kleju Beva oraz kautera. Uzupełniono ubytki warstwy malarskiej. Obraz został zabezpieczony werniksem.
Stan przed konserwacją.
Stan po konserwacji.
Małgorzata Hałasik i Barbara Wójtowicz-Flądro – przekazanie obrazu
„Portret kobiety z dzieckiem”, 1913 r. Obraz olejny na kartonowym podobraziu.
Lico obrazu zostało oczyszczone, natomiast ubytki gruntów, spękania i rysy zostały uzupełnione kitem winylowym. Obraz pokryto werniksem. Odwrocie obrazu zabezpieczono przed odkształceniem nową cienką płytą. Duże ubytki w ramie uzupełniono żywicą o właściwościach drewna Araldit. Wyrzeźbiono nowe wałki na listwach. Płytkie odpryski wypełniono kitem Italstucco. Zdjęto formę z ornamentu ramy w celu uzupełnienia brakujących elementów. Odtworzone ubytki scalono kolorystycznie. Listwę z ornamentem pozłocono pastą Goldfinger.
Obraz przed konserwacją - widoczne klakelury w partii włosów - rozpoczęcie czyszczenia lica obrazu.
Obraz po konserwacji.
Barbara Wójtowicz-Flądro i Małgorzata Hałasik – przekazanie obrazu.
Secesyjny dzban, XIX w.
Dzban po konserwacji.