Gród plemienny na Górze Zamkowej – część 5: importy wielkomorawskie
![](/images/cache/8e2c8334b041218425044a61575c0eb1_w200.jpg)
Importy wielkomorawskie z Góry Zamkowej stanowią bardzo szczególną grupę zabytków. Najbardziej istotny jest w tej kwestii fakt, że w ogóle wystąpiły na badanym stanowisku.
Importy wielkomorawskie z Góry Zamkowej stanowią bardzo szczególną grupę zabytków. Najbardziej istotny jest w tej kwestii fakt, że w ogóle wystąpiły na badanym stanowisku.
Wówczas na kartach pocztowych często były obecne motywy patriotyczne, ale nacisk był kładziony na propagandę odbudowy odrodzonego państwa.
Odcinek nr 6 pt. ”Oddział Będziński PTAiN”
22 marca 1950 r. rozpoczął działalność oddział Polskiego Towarzystwa Prehistorycznego w Będzinie. Inicjatorem i pomysłodawcą był Lucjan Balcerowski znany miejscowy społecznik, z zawodu nauczyciel, który skupił wokół siebie ponad 50 entuzjastów starożytności.
Bardzo oczywistym motywem bożonarodzeniowej ikonografii jest Święty Mikołaj. Dawniej ta postać w naszej części Europy była ukazywana jako biskup w infule i z pastorałem, czyli przedstawienie nawiązywało do św. biskupa Mikołaja z Miry lub jako wędrowiec w brązowym płaszczu z workiem prezentów.
Okres panowania Zygmunta III to czasy nie tylko ciągłych wojen, ale również przemian w polskiej gospodarce.
ZO.1-2020_Ogloszenie_o_zamowieniu_Ochrona (pdf)
Niedługo będziemy sobie składać świąteczne życzenia, dlatego w kilkuodcinkowym cyklu przypomnimy i zobrazujemy Państwu piękny zwyczaj wysyłania kart świątecznych. Cały cykl poświęcony kartom świątecznym jest inspirowany ubiegłoroczną wystawą:
„Życzenia świąteczne w kartach pocztowych składane”, którą można było zobaczyć w Pałacu Mieroszewskich.
Na powyższej ekspozycji w 2019 r. zostały zaprezentowane pocztówki świąteczne i noworoczne z przełomu XIX/XX., po 1945 r. do lat 80. XX w. Karty świąteczne pochodziły głównie z Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z uzupełnieniem z Muzeum Tatrzańskiego im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku i Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Na wschodniej, frontowej elewacji pałacu znajduje się w sumie 29 okien, w tym 24 na fasadzie i 5 na poddaszu.
Po generalnym wysprzątaniu domu, przygotowaniu odświętnego ubrania i zrobieniu niezbędnych zakupów, kupowanych z myślą o tym święcie, w piątek wieczorem, po modłach w synagodze rozpoczyna się uroczysta kolacja.
Stół świąteczny nakrywa się białym obrusem lub serwetą, na nim ustawiony jest złoty, srebrny lub szklany kielich z winem lub sokiem winogronowym, solniczka oraz dwie chałki lub bochenki chleba pszennego, osłonięte – od góry i od dołu – białą serwetą. Dwie chałki są symbolem podwójnych porcji manny, jaką Izraelici otrzymywali od Boga w przeddzień Szabatu, podczas wędrówki przez pustynię. Sól jest symbolem świętości - była używana podczas składania ofiar w Świątyni Jerozolimskiej, a sam stół szabatowy ma przypominać ołtarz świątynny.
Muzeum Zagłębia posiada w swoich zbiorach ciekawy zbiór judaików, m.in. dokumenty, książki, zdjęcia. Nie ma wśród nich wielu przedmiotów związanych z życiem codziennym i świątecznym Żydów – takich jak menora, lampa chanukowa czy mezuza. Dlatego warto zwrócić uwagę na kubki kiduszowe, które eksponowane są na wystawie w zamku oraz przedstawienia balsaminki i świecy hawdalowej zdobiące jedną ze ścian domu modlitwy Mizrachi. Wymienione przedmioty związane są z obchodami najważniejszego żydowskiego święta – Szabatu.